В умовах воєнного конфлікту законодавство і свободи людини піддаються особливому випробуванню. Коли кожен новий день приносить історії про бойові дій та людські трагедії, легко забути, що навіть у тіні війни мають діяти принципи справедливості та верховенство права. Воєнний стан, оголошений в Україні з метою захисту національної безпеки, вносить корективи у звичайний порядок життя суспільства. Однак це не повинно ставати приводом для порушення основоположних прав людини.
Вступ
Воєнний стан — це особливий правовий режим, що запроваджується в державі за надзвичайних обставин, спричинених зовнішньою агресією або як такою загрозою. У цей період відбувається значна зміна функціонування органів державної влади, а також встановлюються обмеження прав і свобод громадян.
Аналіз законодавства
В Україні правове регулювання воєнного стану здійснюється Законом України «Про правовий режим воєнного стану» (далі — Закон). Згідно з цим законом, воєнний стан вводиться указом Президента України на всій території держави або в окремих її місцевостях.
Обмеження прав і свобод
В умовах воєнного стану допускається тимчасове обмеження таких конституційних прав і свобод людини й громадянина:
- право на свободу та особисту безпеку;
- право на недоторканність житла;
- право на таємницю листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції;
- право на свободу слова;
- право на свободу зібрань;
- право на мирний протест;
- право на свободу об’єднання;
- право на свободу підприємницької діяльності;
- право на володіння, користування і розпорядження своїм майном.
На тлі цих обмежень особливу роль відіграють міжнародні організації та неурядові осередки із захисту прав людини. Вони стежать за тим, щоб заходи, вжиті в умовах воєнного стану, відповідали міжнародним стандартам та не були надмірно репресивними.
Важливо зазначити, що ці обмеження повинні відповідати таким принципам:
- Законність: обмеження мають запроваджуватися тільки на підставі закону і відповідно до нього.
- Необхідність: обмеження повинні бути прийнятні для забезпечення оборони України та захисту її суверенітету і територіальної цілісності.
- Співмірність: обмеження мають бути співмірними загрозі, на яку вони спрямовані.
- Тимчасовість: обмеження мають діяти лише доти, доки існує загроза, на яку вони спрямовані.
Обмеження прав і свобод людини та громадянина в умовах воєнного стану також регулюється міжнародним правом. Зокрема, Женевські конвенції 1949 року та Додаткові протоколи до них встановлюють низку норм, спрямованих на захист прав людини у збройних конфліктах.
Гарантії захисту прав людини
Попри обмеження, які запроваджуються в умовах воєнного стану, держава зобов’язана гарантувати дотримання основних прав і свобод людини й громадянина. Для цього передбачаються такі механізми:
- Судовий контроль: кожна людина має право на судовий захист своїх прав і свобод, порушених унаслідок запровадження воєнного стану.
- Парламентський контроль: Верховна Рада України здійснює моніторинг за дотриманням законності в умовах воєнного стану.
- Громадський контроль: правозахисні організації та інші інститути громадянського суспільства можуть здійснювати моніторинг дотримання прав людини в умовах воєнного стану.
Введення воєнного стану є крайнім заходом, який має застосовуватися тільки в разі крайньої необхідності. Водночас держава повинна вживати всіх необхідних заходів для захисту прав і свобод людини та громадянина.